AKTUELNO

Starije generacije ga odlično znaju.

Tetris je logička video-igra, izdata na gotovo svim igračkim platformama. Jedna je od najpoznatijih video-igara uopšte. Igru je napravio, 6. juna 1984, ruski naučnik Aleksej Pažitnov.

Pažitnov je radio kao programer u računarskom centru Sovjetske akademije nauke. Ime „tetris" dolazi od grčkog prefiksa „tetra" („četiri"), jer su svi delovi sastavljeni od četiri segmenta, i tenisa, Pažitnovljevog omiljenog sporta. Verziju igre za IBM PC platformu napravili su Pažitnovljevi prijatelji Dmitrij Pavlovski i Vadim Gerasimov.

Foto: Printscreen Youtube

Tetris je od samih početaka bio predmet spora oko autorskih prava. Neposredno pošto je Pažinov 1985., napisao prvi program za Tetris na računaru Electronika 60, a Gerasimov i Pavlovski je prebacili na PC, igra je stekla veliku popularnost u Moskvi, a IBM PC verzija je dospela do Budimpešte, gde ju je otkrila britanska softverska kuća „Andromeda". Prepoznavši potencijalni hit, „Andromeda" je kontaktirala Pažitnova kako bi dobila prava na distribuciju igre, no pregovori su bili neuspešni i „Andromeda" je, i bez programerove dozvole, prava na igru prodala američkoj softverskoj kući „Spectrum Holobyte", koja je na američkom tržištu naredne godine izdala IBM PC verziju Tetrisa. Popularnost igre je bila neverovatna i izazvala je pomamu kakva je do tada bila retko viđena kod kompjuterskih igara.

Pročitajte još: STATISTIKA KAŽE: Žene sa ovih 20 imena će ZATRUDNETI u 2017!

Nakon dve godine borbe oko autorskih prava, „Andromeda" je 1987. uspela dobiti pravo na distribuciju licence za sva kućne kompjutere. Pojavile su se i verzije igre za tada veoma popularne kompjutere Amigu i Atari.

Sovjetska vlada se 1988. uključila u borbu oko autorskih prava preko svoje agencije „Elorg" i uspela je dobiti delimična prava na distribuciju igre – samo za arkade u igranocama, te za igraće konzole koje nisu bile proizvedene u Japanu i ručne konzole.

Foto: Pixabay.com

Nakon svih ovih borbi za autorska prava, najmanje novca je dobio sam Aleksej Pažitnov. Ubrzo posle pada „gvozdene zavese", 1991. godine, Pažitnov se odselio u SAD, gde je 1996. zajedno s Henkom Rodžersom osnovao kompaniju „Tetris Company", kako bi se domogao dela prava od prodaje igre, što mu je uspelo tek delimično.

Pročitajte još: DA LI STE SE NEKADA ZAPITALI: Koliko DUGO biste živeli kada bi ljudi pronašli LEK za sve BOLESTI?

Danas je Pažitnov uspešan dizajner logičkih igara, s desetogodišnjim stažom u Microsoftu, koji je napustio 2005. godine kako bi se oprobao u samostalnim projektima.

#Tetris

#Videoigra

#godišnjica

'